Klinika plastické chirurgie Berkova
Brno, Berkova
chirurgie
Brno

Rhinoplastika ( operace nosu )

Účel operace
Princip operace
Alternativní řešení
Anestézie
Délka operace
Délka hospitalizace
Před a pooperační režim
Komplikace

Operace nosu (rhinoplastika) se provádí pro různé deformity a abnormality tvaru nosu jako je např. velký nos, nos s hrbolem, široký nos, vybočení osy nosu nebo přepážky, široký nebo dlouhý nos a.j. Účelem operace je zlepšení tvaru nosu pomocí zásahu na kostech ev. chrupavkách nebo přepážce nosu. Řezy, tedy i následné jizvy jsou umístěny uvnitř nosních dírek, výjimečně mohou být i na jiných částech nosu jako např. na kožní přepážce při otevřené rhinoplastice. Na nos se přikládá namodelovaná sádrová dlaha připevněná náplastí, která se ponechává asi 10 až 14 dní. V nosních dírkách se tamponáda ponechává asi 1až 3 dny od operace. Operační zákrok trvá asi 1 až 2 hod., výjimečně déle.
Operace se většinou provádí v celkové anestesii za jednodenní hospitalizace, menší zásahy lze provést i ambulantně v lokální anestesii po dohodě s pacientem.
Po operaci se podávají analgetika pro tišení bolesti, která však bývá menší než při jiných typech operací. Operace je běžně spojena s otokem a modřinami ( hematomy ) nosu a očních víček, mírným krvácením z nosu. intenzita otoků a hematomů je individuální a během několika dnů dochází k vstřebávání. Operaci nosu by měli podstoupit lidé starší 18 let, tedy po ukončení růstu a vývoje obličejového skeletu, kteří jsou správně motivováni a psychicky vyrovnaní, v opačném případě by mohlo po operaci dojít i k psychickým potížím vyplývajícím ze změny tvaru nosu. Při konzultaci a před operací je provedena analýza nosu, přání pacientky(ta) a objektivní možnosti úpravy nosu. Z toho vzejde konkrétní plán k provedení operace. Před operací musí být kůže nosu klidná, bez infekce a pacient bez rýmy a infekčních onemocnění.
Několik týdnů po operaci (zvláště když se jedná o zásah na kostech) je třeba nos chránit před i menším úderem, není vhodná zvýšená fyzická námaha a expozice slunce UV záření (lze eliminovat sun block faktory).